گردشگری بدون لحاظ کردن مولفه های فرهنگی و ایجاد همبستگی بین این دو ، نمی تواند به طور موثر شکوفا و پایدار باشد ، بویژه در کشور نیجریه که تمایل زیادی به قرار دادن فرهنگ و گردشگری به عنوان اهرم رشد و توسعه اقتصادی نیجریه ، بیشتر از کشور هایی دیگر به چشم می خورد . قرار گرفتن این دو موضوع در ذیل یک وزارت و یا یک سازمان در نیجریه نیز دلیلی بر این مدعی است که هر دو بخش در یک نهاد یکپارچه برای تقویت توسعه اقتصادی در سطح ملی می بایست برنامه ریزی گردد . هیچ ملتی بدون گنجاندن پارامترهای فرهنگی و گردشگری خود نمی تواند توسعه معنا داری داشته باشد
نیجریه با توجه به نداشتن مولفه های دیگر گردشگری چون سواحل زیبا مثل امریکا و اروپا و امریکای لاتین و همچنین نداشتن ظرفیت گردشگری علمی و گردشگری درمانی و پزشکی از یک سو و از سوی دیگر داشتن فرهنگ غنی و متنوع با ترکیب قومیتی فراوان و رنگارنگ ، می تواند صرفا بر گردشگری فرهنگی تمرکز بیشتری داشته باشد و شانس برون رفت از بحران های اقتصادی کنونی را که سراسر جهان با آن مواجه است را بیش از پیش داشته باشد.
نیجریه میتواند با کشورهای خارجی همزیست و هم راستا با فرهنگ و گردشگری خود ، همکاری نزدیک داشته باشد و به امر توسعه و بازاریابی برای تقویت و حمایت از گردشگران داخلی و خارجی،اقدام کند . رابطه نمادین بین فرهنگ و گردشگری در کشور نیجریه ، اگر به خوبی مدیریت شود، می تواند برای گسترش پایگاه اقتصادی کشور و همچنین ایجاد اشتغال برای جمعیت پر نفوس و جوانان و بیکار نیجریه ، مفید باشد .
امروز، صنایع فرهنگی توسط اکثر کشورهای جهان به ویژه اروپا، آمریکا و آسیا به طور بهینه و سودآور برای ارتقای توسعه اقتصادی خود به کار گرفته می شود . در این راستا، نیجریه باید تولید، سازماندهی و بازاریابی پر جنب و جوش شرکت های خلاق خود را در صنعت هنر و صنایع دستی تشویق کند و آنها را به یک بازیگر اصلی در اقتصاد ملی کشور تبدیل کند. در حالی که اقتصاد جهانی در حال کاهش است ، نیاز فوری نیجریه و در واقع کشورهای آفریقایی وجود دارد که توجه بیشتری به توسعه و ایجاد بازارهای جدید برای فرهنگ و شرکت های خلاق خود داشته باشند.
بخش خصوصی نیز باید استراتژیهای خود را متنوع کند و در صنعت خلاق کشور، سرمایهگذاری کند، نه تنها برای ارائه یک بازار خوب و فعال برای شرکتهای فرهنگی ، بلکه برای تأیید رهبری خلاق و فرهنگی نیجریه در قاره آفریقا، این مهم را مورد توجه جدی خود داشته باشد . بازار هنر و صنایع دستی کمک قابل توجهی به تلاش نیجریه برای بهره برداری از منابع فراوان صنایع فرهنگی برای استفاده در رسیدگی به برخی از چالش های این کشور، به ویژه در زمینه تولید ثروت، کاهش فقر و ایجاد اشتغال برای جوانان در جمعیت های روستایی خواهد کرد.
نیجریه برای تأمین آینده خود باید از منابع فرهنگی خود استفاده کند و آنها را احیا کند و این مهم را به فرزندان خود در مدارس بیاموزد . نیجریه در زمینه گردشگری دارای وقفه زیادی است . اما آنچه در چشم انداز هنری و فرهنگی معاصر نیجریه کم است، کارکردهای مدیریتی ، برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل و رهبری مؤثر و هماهنگی مواد عظیم فرهنگی موجود در این کشور با توجه تنوع و تکثر آن است . لذا نکات زیر به نوعی باید مورد توجه قرار گیرد .
ü دولت نیجریه باید آموزش هنر را در برنامه درسی مدارس قرار دهد. این به ساختن شخصیت دانش آموزان از طریق مشارکت هنری در مدارس کمک می کند. شرکت در برنامه های درسی هنر، فرهنگ و تاریخ در مدارس به ایجاد اعتماد به نفس و شخصیت قوی دانش آموزان کمک می کند.
ü دولت نیجریه باید یک کمپین تغییر نگرش تهاجمی را آغاز کند که به نفع مردم از طریق اصلاحات آموزشی در همه سطوح، از مقطع ابتدایی تا سطح دانشگاه، به عنوان راهی برای بازسازی شخصیت نسل جوان خواهد بود.
ü تقویم رویدادهای گردشگری فرهنگی در سراسر کشور باید تدوین شود تا به عنوان راهنمای گردشگران داخلی و خارجی باشد.
ü نیجریه باید زبان مادری اقوام و ملل خود را احیا کند تا فرزندان خود با آن صحبت کنند ، زیرا زبان ها مظهر فرهنگ هستند. اگر زبان مادری بمیرد، فرهنگ نیز به مرگ طبیعی با آن خواهد مرد.
منابع :
https://guardian.ng/art/how-culture-turism-can-boost-the-economy/
نظر شما